جنبش

باید روزی بیاید که همه شمشیر‌ها قلم بشود...

جنبش

باید روزی بیاید که همه شمشیر‌ها قلم بشود...

جنبش

...تا وقتی که کامل نشدی هیچ وقت حال تو خوب نمی شود تازه وقتی هم که به کمال رسیدی باوجوداین همه نا عدالتی که می بینی حالت بدتر می شود، دنیا جای راحتی نیست باید کارکنید چه حال شما خوب باشد چه خوب نباشد.
تا امام حاکم نشود هیچ چیز درست نمی شود...
ع.ن

آخرین نظرات
نویسندگان

چرا شیعه؟

دوشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۰۴:۰۱ ق.ظ

در طول سالیان متمادی حکومت‌ها آمده‌اند و رفته‌اند. اما کمتر تمدنی بوده که به اهداف اصیل توجه کرده باشد. لذاست که جهان نیازمند تمدنی است که این اهداف اصیل را به عنوان عالی‌ترین اهداف خود قرار دهد. شیعه در طول تاریخ داعیه این را داشته که میتواند بنیانگذار چنین تمدنی باشد. اما چرخش تاریخ سرنوشت را به گونه‌ای را رقم زد که پس از سپری شدن حدود 14 قرن، انقلاب اسلامی ایران این وظیفه را به‌عهده بگیرد.

در این مقاله قصد دارم دلایلی هرچند اجمالی بر برتری شیعه بر دیگر مکاتب موجود بیان کنم. اما نباید پنداشت که این برتری باعث میشود که شیعه تافته جدابافته‌ی مکاتب باشد و روزبه‎روز با این تفکر منزوی‌تر شود. در صورتی که دقیقاً برعکس. امام خمینی (ره) میفرماید: «ما معتقدیم تنها مکتبی که می تواند جامعه را هدایت کند و به پیش ببرد اسلام است. »[1] اما این به این معنی نیست که به تضادها دامن بزنیم و درصدد منزوی کردن خود یا آنها برآییم. برای تبیین بهتر موضوع امام خمینی در جای دیگر میفرمایند: «جمهوری اسلامی مایل است با همه همجواران و دیگران با صلح و صفا زندگی کند.» [2]

در این مقاله به صورت اجمالی به 4 دلیل برتری شیعه بسنده میکنم:

1-      تمدن شیعه در ظاهر دارای 2 ویژگی است:

الف) تضاد میان شیعه و سنی را از بین می‌برد و شیعه در متن اسلام و مسلمانان قرار میگیرد. نه آنکه به‌واسطه برتر بودن منزوی باشد.

ب) فقر و عقب‌ماندگی حاصل از سستی جوامع مسلمین را می‌زداید. چنانچه امام خمینی از علل این سستی را اینگونه تبیین میکند : « عده ای همه چیز را از غرب گرفتهاند، فرهنگ به این غنی ای کنار زده شده است و چسبیده اند به فرهنگ غرب، آن هم نه فرهنگ اصیل غرب ، فرهنگ استعماری غرب . غرب همه چیز استعماری دارد که صادر می کند برای کشورهایی که عقب افتاده اند به طوری که وابستگی داشته باشند." [3]

2-  دامی که اکثر حکومت‌های مدرن گرفتار آن شده‌اند، غفلت از یک اصل اساسی به نام «توحید» است. اصلی که تمام موجودات و اشیاء با آن معنی می‌یابند و تمدن اصیل اسلامی شیعه متذکر این اصل اساسی است.

3- تنها مکتب حکمی-معرفتی در جهان شیعه است. به این معنی که برای هر پدیده استدلال عقلی و حکمی ارائه میدهد و از این حکمت نیز عبور میکند و به قلب متصل میشود. تمدن اصیل اسلامی باید از قلب شروع شود وگرنه این برهان‌ها و استدلال‌ها راه به جایی نمیبرد.

4- بر عکس بسیاری از اقوام در دنیا که نه انسان آرمانی آنها حیّ و حاضر است و نه مدینه فاضله آنها امکان تحقق عینی دارد، در فرهنگ اصیل شیعه هم انسان آرمانی‌اش حیّ و حاضر است و هم تمدن آن تمدنی است که با برنامه‌های کتابِ آسمانیِ تحریف نشده توسط امام معصوم ارائه میشود و شرایطی را به‌وجود می‌آورد که راه ایجاد تمدن اسلامی را هموار میکند.

 

اهداف عظیم این انقلاب، ایجاد حکومت جهانی اسلام است

امام خمینی (ره)

 

[1] : صحیفه نور ، ج4 ، ص213

[2] : صحیفه نور، ج 8 ، ص 228

[3] : صحیفه نور ، ج11 ،ص 4-183

فرشاد اشتری / 29 تیر 1394

 

نظرات  (۱۸)

۲۹ تیر ۹۴ ، ۰۹:۳۴ علیرضا قباشی
"دامی که اکثر حکومت‌های مدرن گرفتار آن شده‌اند، غفلت از یک اصل اساسی به نام «توحید» است."
ممنون از مطالب بسیار خوبی که میزارید.
پاسخ:
خواهش میکنم... نظر لطفته داداشم
۲۹ تیر ۹۴ ، ۱۱:۰۱ khademoreza kusar

 سلام  ممنون شما هم به لینک دوستان اضافه شدید

پاسخ:
ممنونم
۲۹ تیر ۹۴ ، ۱۱:۴۳ پوریا زارع زردینی
نمیتونم درموردض نظر بدم

پاسخ:
چرا؟!
۲۹ تیر ۹۴ ، ۱۳:۰۱ ناصر حبیبی
بسیار عالی... به نکته بسیار نابی اشاره کردید که فرهنگ انتظار در هیچ مکتبی به این وسعت اشاره نشده...
۲۹ تیر ۹۴ ، ۱۳:۲۰ سید حسن سیدحاتمی

سلام علیکم از اینکه وبلاگ بنده را قابل دانستید بسیار سپاسگذارم

امیدوارم بتوانیم همکاریه بیشتری داشته باشیم.

اگر موافق هستید تبادل لینک کنیم.

پاسخ:
سلام... حتما موافقم
۲۹ تیر ۹۴ ، ۱۳:۲۸ سید حسن سیدحاتمی

سلام علیکم با افتخار لینک شدید

ممنون
در واقع تمدن شیعه یه تمدن شدنی هست...تمدنی که زیر بناش با وهم و آرزو و تخیل واهی ساخته نشده...تمدنی که اصالت داره و نابه و به دلیل ناب بودنش بحق قانع می کنه دل و فکر پرسشگر آدمی رو...انسان تا به این تمدن اصیل نرسه آرامشش فراهم نخواهد شد...قطعا این تمدن اصیل شیعه با این مختصات ذکر شده،در صدد تفرقه افکنی و رواج دادن نازیباییها نیست و نکات ریز و اصولی انسان شناسی درش به خوبی رعایت شده...
تفکر برانگیز بود این نوشته...برقرار باشید.
پاسخ:
ممنون از نظر زیباتون
اش شما هم عقیده هستم...
ممنون برای بازدید از سایتم .امیدوارم بازم سایت بنده رو قابل بدونید
پاسخ:
خواهش میکنم... حتما سر میزنم
سلام
عالی بود...
از قلب شروع شود؟
به قلب ختم شود؟
یا...
پاسخ:
شروع کار با عقل است... اما شروع تغییر با قلب ...
پس برای تغییر یک تمدن باید از عقل شروع کرد اما تا به قلب نرسیدیم تغییری حاصل نمیشود... لذا گفته ام با قلب تغییر حاصل میشود...
۰۱ مرداد ۹۴ ، ۰۶:۰۲ سعید ابراهیمی
بی وژدان عجب عکسایی درست میکنیا!!
موفق و رو به پیشرفت باشی،،
پاسخ:
نظر لطفته داداشم... به نظرم که زیاد قشنگ نشده...
۰۲ مرداد ۹۴ ، ۰۱:۴۱ پوریا زارع زردینی
بحث سیاسیه
نمیتونم نظر بدم D:
پاسخ:
کجاش سیاسیه!؟!
حضرت امام خامنه ای(حفظه الله تعالی):

«اگر یک ملت جوانانش متدین باشند، از هرزگی دور خواهند شد؛ از اعتیاد دور خواهند شد؛ از چیزهائی که جوان را زمینگیر میکند، دور خواهند شد؛ استعداد آنها به کار میافتد، کار میکنند، تلاش میکنند؛ در زمینه‌ی علم، در زمینه‌ی فعالیتهای اجتماعی، در زمینه‌ی فعالیتهای سیاسی، کشور پیشرفت میکند. در اقتصاد هم همین جور است. روحیه‌ی معنویت و تدین، نقش بسیار مهمی دارد.»

۱۳۹۰/۰۱/۰۱

بیانات در حرم مطهر رضوی در آغاز سال ۹۰
پاسخ:
احسنت... استفاده کردم... عالی بود...
۰۶ مرداد ۹۴ ، ۰۵:۰۴ گلبرک آرام
خیلی جاها سعی کردم کسایی که اسلام بهشون به ارث رسیده رو با اسلام آشنا کنم ولی موفق نبوده م! نمیدونم استدلال بیشتر تاثیر داره یا دل یا کلا عمل!! شاید هر کدومشون جای خاص و آدم خاصی میطلبن!! اما نمیدونم چه مدت باید صبوری کنم تا چیزی که کاشته م، جوونه بزنه!! 
پاسخ:
معمولا استدلال های خیلی محکم اول باید اوورد... و بعد از عقل فراتر رفت و به قلب رسید...
سلام علیکم
ممنون که به وبلاگم سرزدید
از مطلب زیباتون استفاده کردم اما با عرض پوزش به نظرم میاد که نقصی داشته باشه
اونم اینه دلایلی که بیان کردید به نظر میاد نیاز به شواهدی تاریخی و یا روایی داره که نشون بده ادعاهایی که می کنیم و دلایلی که می اوریم شواهد تاریخی و روایی دارد.
مثلا در مورد دلیل اول که از بین بردن تضاد بین شیعه و سنی بود می تونستید شواهد زیادی بیارید از جمله این روایت که شخصی از امام صادق علیه السلام در مورد نحوه تعامل با اهل سنت پرسید و حصرت فرمودند: احضروا جنائزهم و عودو مرضاهم و صلوا خلفهم
در مراسم دفن آن ها حاضر شوید و بیمار هایشان را عیادت کنید و پشت سر آن ها نماز گزارید.
بازم عذر میخوام که پامو از گلیم خودم درازتر کردم و زبانم به نقد باز شد امیدوارم به بزرگواری خودتون ببخشید.
پاسخ:
سلام
اختیار داری دوست عزیز...
اتفاقاً خیلی خوشحال شدم که نظرتون رو اینقدر زیبا بیان کردید...
حق با شماست.
بنده سعی داشتم به طور اجمالی و خلاصه بیان کنم، در خود متن هم ذکر کردم که به طور اجمالی گفتم...
حدیثی که گفتید برام جالب بود... ممنون
۰۹ مرداد ۹۴ ، ۱۹:۵۵ محمد علمدار
همین بس برای شیعه که عمر بن خطاب گفت : " لو لا علی لهلک العمر "
اگر علی (ع) نبود عمر هلاک می شد.
سلام
ان شا الله از سربازان آقا امام زمان (عج) باشید
اگر با تبادل لینک موافقید بنده را خبر کنید
پاسخ:
احسنت...
بله حتماً...
۱۶ مرداد ۹۴ ، ۰۰:۵۷ محمد طلائی
بد نبود اما نسبت به مقالات دیگتون ساده تر بود...
پاسخ:
باتون موافقم
That's 2 clever by half and 2x2 clever 4 me. Thansk!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">